skip to Main Content

‘Back-IT 365 biedt De Zorggroep snelle, eenvoudige recovery’

‘Back-IT 365 biedt De Zorggroep snelle, eenvoudige recovery’

De Limburgse zorgaanbieder De Zorggroep zocht een goede back-up-oplossing voor zijn Office 365-werkomgeving. Nu steeds meer zorgprofessionals die omgeving gebruiken om (samen) te werken, groeit het belang van een vangnet om verlies van bestanden tegen te gaan. De langdurige samenwerking met IT-aanbieder KEMBIT maakt het een no-brainer om deze trusted partner hiervoor te vragen. De keuze viel op Back-IT 365 van cloudprovider Uniserver, ook een oude bekende van De Zorggroep.

Uniserver levert al jaren clouddiensten aan KEMBIT en De Zorggroep. KEMBIT is gespecialiseerd in de zorgsector en een van de oudste partners van Uniserver. “Wij leveren een solide cloud-fundament, zodat KEMBIT deze technologie kan afnemen als een dienst zonder hier investeringen voor te hoeven doen. Op deze manier kan KEMBIT zich volledig focussen op de klant”, vertelt Twan Sinnige, Product Manager bij Uniserver.

KEMBIT heeft ontzorgen van (zorg)klanten hoog in het vaandel staan, benadrukt Lourens Hengst, Service Manager bij KEMBIT. “De Zorggroep was een van onze eerste grote zorgklanten. Deze relatie hebben we geleidelijk aan uitgebouwd met meer diensten op gebieden als de werkomgeving.”

Menselijke aspect
In de zorgsector was er al voorafgaand aan de coronapandemie sprake van groeiende digitalisering. Maar de zorg is toch bij uitstek een sector die gericht is op het menselijke aspect van het werk: de zorg voor patiënten en cliënten. Vooral omdat veel zorgmedewerkers de tijd niet hebben om hun digitale vaardigheden te vergroten. Wel zijn er duidelijke stappen gezet in het gebruik van digitale tools, vooral zoals MS Teams.

Toch heeft De Zorggroep als organisatie de afgelopen jaren veel ingezet op IT als ondersteuning van digitale instrumenten, benadrukt Lourens Hengst. Zo heeft de organisatie een ondersteunende dienst ICT, die zeer capabel is in een stuk infrastructuur, het beheer van IT-diensten, mobiele diensten, applicaties en werkplekken. “Zij bieden de zorgmedewerkers veel ondersteuning bij het gebruik van bijvoorbeeld Microsoft-toepassingen middels een eerstelijns helpdesk. Wat dat betreft hebben we gemerkt dat De Zorggroep best wel vooroploopt in vergelijking met veel andere zorgaanbieders.”

Betrouwbare back-up
De vraag naar een betrouwbare back-up dienst kwam voort uit het groeiend gebruik van werkplek-toepassingen van Microsoft, waaronder Exchange en Teams. Daar gaat een snel groeiende stroom van data in rond. Microsoft biedt zelf een retentietijd binnen de Exchange-omgeving, maar die is beperkt tot 90 dagen. En mocht er een incident zijn waardoor data verloren gaat, bijvoorbeeld door een ongeluk, een hack of een kwaadwillende medewerker, dan garandeert Microsoft niet dat die data teruggehaald kunnen worden.

“De zorgsector moet als het gaat om retentie van data natuurlijk voldoen aan wettelijke eisen”, stelt Lourens Hengst. “Een bewaartermijn van 90 dagen voldoet daar niet aan. Bovendien kan het zijn dat het langer dan 90 dagen duurt voordat een medewerker erachter komt dat iets dat hij of zij heeft verwijderd of verloren, toch bewaard had moeten worden.”

Back-IT 365 gaat verder
Kortom, De Zorggroep wilde de zekerheid dat verwijderde of verloren data, zoals verslagen of mails, ook na 90 dagen nog teruggehaald konden worden. Back-IT 365 biedt die mogelijkheid. De core-business van Uniserver is weliswaar het leveren van cloud-gebaseerde infrastructuur waar afnemers zelf mee aan de slag gaan. Maar Back-IT 365 gaat een stap verder.

“Dit is onze Veeam-gebaseerde back-up omgeving voor Microsoft 365, die we leveren als SaaS-dienst”, vertelt Twan Sinnige. “Hij omvat back-up voor Exchange, e-mail, OneDrive, SharePoint en Teams. We leveren en beheren de omgeving, maar ook de software, zoals met patches en updates. De afnemer hoeft zich alleen te bekommeren over de gebruiker van de dienst.”

“De Zorggroep koos uiteindelijk om twee redenen voor Back-IT 365. Allereerst omdat het zowel veelzijdig als eenvoudig in het gebruik is. Ten tweede omdat Uniserver de leverancier van deze dienst is en De Zorggroep zowel met ons direct als met Uniserver een lange relatie heeft. Dat gaf hen het vertrouwen dat ze voor de beste dienst met de beste ondersteuning kozen. ” –  Lourens Hengst, Service Manager KEMBIT

Inmiddels wordt de dienst door Uniserver-partners bij ruim 1.000 organisaties al ingezet. Deze serviceproviders en hun eindklanten kunnen eenvoudig van de dienst gebruik maken via een multi-tennant self service portaal. Serviceproviders kunnen hierin hun afnemers apart monitoren en ondersteunen, terwijl de eindklant alleen zijn eigen omgeving via het portaal ziet.

Met Back-IT 365 wordt er een kopie gemaakt van de Microsoft 365 werkomgeving. Als een document verloren gaat, kan die in de meeste gevallen snel teruggevonden en teruggezet worden. Het doel van de SaaS-dienst is om de tijd om iets terug te zetten zo kort mogelijk te houden : de recovery-time objective. Omdat het Back-IT 365 portaal beschikbaar is voor de eindklant, kan de recovery-time vaak tot een minuut of tien beperkt worden.

Veelzijdig, eenvoudig
“We hebben nog twee andere back-up-opties aangeboden”, vertelt Lourens Hengst. “De Zorggroep koos uiteindelijk om twee redenen voor Back-IT 365. Allereerst omdat het zowel veelzijdig als eenvoudig in het gebruik is. Ten tweede omdat Uniserver de leverancier van deze dienst is en De Zorggroep zowel met ons direct als met Uniserver een lange relatie heeft. Dat gaf hen het vertrouwen dat ze voor de beste dienst met de beste ondersteuning kozen. Inmiddels zijn wij overigens voor alle dienstverlening vanuit Uniserver voor De Zorggroep het eerste aanspreekpunt.”

KEMBIT levert de dienst door aan De Zorggroep en kan per gebruiker per maand betalen. “De dienst draait toe nu toe autonoom, zonder veel problemen”, merkt Sinnige op. “Als er iets moet worden teruggezet, kan dat tot op bestandsniveau gebeuren. Het gaat enorm makkelijk: als één gebruiker iets verloren heeft, dan kan dat meestal teruggevonden worden. Een contract, een afspraak of ander belangrijk document. Via een selfservice-portaal kunnen de IT-mensen van KEMBIT een bestand terugzoeken. Dat is ook de meest voorkomende wijze waarop de dienst gebruikt wordt.”

Goede verzekering
“Back IT 365 draait nu bijna twee jaar. In die tijd konden we het aantal aanvragen voor een restore van verloren data bij wijze van spreken op een hand tellen”, benadrukt Lourens Hengst. “Je moet Back-IT dan ook vooral zien als een verzekering: hopen dat je hem niet of zo min mogelijk nodig hebt, maar weten dat je een goede dekking hebt als het toch zover komt.”

Johan Schreurs van De Zorggroep onderstreept de woorden van Lourens Hengst. “Vanuit De Zorggroep zijn wij blij om gekozen te hebben voor de Back-IT 365 oplossing van Uniserver en KEMBIT. Hiermee zijn we niet afhankelijk van de veel beperktere retentietijden vanuit de standaard Microsoft 365-omgeving. Al enkele keren hebben we gebruik kunnen maken van een Back-IT 365 restore die correct en snel uitgevoerd kon worden door onze IT-dienstverlener.”

De Zorggroep is de grootste zorgaanbieder in Noord- en Midden-Limburg. Met thuiszorg en woon- en zorgcentra biedt de organisatie ondersteuning, zorg en behandeling aan ouderen en kwetsbare burgers.

KEMBIT biedt de zorgsector oplossingen op het gebied van dataveiligheid, efficiëntie, het digitaliseren van processen en ontwikkelt zelfs gehele werkplekconcepten, die goed aansluiten op de actuele situatie binnen zorgorganisaties en veelal gebruik maken van gangbare technologieën, die met relatief weinig impact te ontwikkelen, personaliseren en implementeren zijn.

Meer weten over cloudstrategie,
Uniserver dienstverlening of
platformovernames?

Contact met ons op

Meer weten over cloudstrategie,
Uniserver dienstverlening of
platformovernames?

Direct contact
Back To Top
Uniserver