Toen precies een jaar geleden de pandemie losbarstte, moesten veel bedrijven in korte tijd overstappen op een totaal andere werkwijze: medewerkers gingen zo veel mogelijk thuiswerken en klanten die niet fysiek het bedrijf in konden, werden digitaal bediend.
Investeringsbeslissingen op technologiegebied, waar je normaal gesproken maanden of misschien nog wel langer over zou nadenken voordat je een beslissing zouden nemen, werden in een dag beklonken: je moest immers door.
Bij SPOT ICT hebben we dat ook gemerkt. Ik heb achteraf begrepen dat sommige ICT-dienstverleners zich vorig voorjaar zorgen hebben gemaakt. Over hun klanten en over hun eigen bedrijf. Het zal zeker zo zijn dat sommige klanten in serieuze moeilijkheden zijn geraakt door de crisis en dus geen ruimte hadden voor investeringen. Het is aan de andere kant onze ervaring dat de behoefte aan goed advies en goed werkende technologie hoog was.
Geen gedoe
Daarom hebben wij het tijdens deze pandemie ook niet heel anders gedaan dan we al jaren gewend zijn: samen met onze partners, zoals Uniserver, zoeken we naar manieren om klanten technologie te laten gebruiken. Voor veel van onze klanten is ICT niet het meest populaire onderwerp. Zij willen ondernemen: producten of diensten ontwikkelen en klanten bedienen. Zij willen geen gedoe. Als alles op ICT-gebied werkt, dan afblijven! Dat kan goede raad zijn, want veranderen om het veranderen moet natuurlijk niet. Maar de regel is ook, dat je je dak het best kunt repareren als het droog is. Dan zit je zeker droog bij de eerste de beste stortbui.
Eenvoud en veiligheid
En als we samen met klanten keuzes maken op ICT-gebied, zijn er wat ons betreft eigenlijk twee pijlers: eenvoud en veiligheid. Met eenvoud bedoel ik dat medewerkers geen last hebben van technologie maar dat dit hun leven makkelijker maakt. Daarom kijken we altijd heel grondig naar wat precies nodig is om de processen te ondersteunen. Dat is de basis. Zo voorkom je frustraties en irritaties en uiteindelijk productiviteitsverlies.
Twee B’S
Naast eenvoud gaat het steeds nadrukkelijker om veiligheid. Veel middelgrote bedrijven denken vaak dat ze minder
risico lopen omdat hackers het vooral hebben voorzien op grote bedrijven of grote overheidsinstellingen. Totdat ze zelf slachtoffer zijn en heel opgelucht zijn als hun IT-partner de back-ups goed op orde heeft en daardoor data weer snel kan herstellen. Ik wijs in dit verband klanten altijd op de twee b’s: bitcoin of back-up. Wil je met bitcoin betalen om je data terug te halen of ben je hackers een slag voor door je zaken goed te regelen?
ICT is geen doel maar een middel om je werk beter, efficiënter en effectiever uit te voeren. Daarbij is de wereld sinds 2020 enorm veranderd. Denk alleen al aan de rol van samenwerkingssoftware zoals Teams dat in 12 maanden een onmisbaar onderdeel is geworden van de moderne werkplek. Ik merk dat veel klanten nu goed beseffen dat ze vooruit moeten kijken als het om technologie gaat. Je kunt niet blijven stilstaan. Wij helpen ze daarbij, samen met een netwerk van betrouwbare partners, zoals Uniserver, zodat onze klanten datgene kunnen doen wat ze het liefst doen: ondernemen.