“Digitale transformatie is belangrijk voor je concurrentiepositie. Maar hoe realiseer je innovatie als er steeds minder ruimte is voor investeringen.”
Alkmaar, 27 oktober 2022
Los met die rem op digitale innovaties!
Organisaties hebben steeds minder ruimte om te investeren in digitale innovaties. Het grootste deel van het IT-budget gaat naar beheer, onderhoud en het veilig houden van de bestaande IT-huishouding. Dit remt niet alleen de digitale transformatie maar gaat ook ten koste van de introductie van nieuwe digitale services. Terwijl juist díe een belangrijke bijdrage leveren aan de concurrentiepositie. Ze zijn cruciaal om interessant te blijven voor klanten.

“Digitale transformatie is belangrijk voor je concurrentiepositie. Maar hoe realiseer je innovatie als er steeds minder ruimte is voor investeringen.”
Alkmaar, 27 oktober 2022
Los met die rem op digitale innovaties!
Organisaties hebben steeds minder ruimte om te investeren in digitale innovaties. Het grootste deel van het IT-budget gaat naar beheer, onderhoud en het veilig houden van de bestaande IT-huishouding. Dit remt niet alleen de digitale transformatie maar gaat ook ten koste van de introductie van nieuwe digitale services. Terwijl juist díe een belangrijke bijdrage leveren aan de concurrentiepositie. Ze zijn cruciaal om interessant te blijven voor klanten.
Gemiddeld besteedt een onderneming 70 tot 80% van het IT-budget aan het in de lucht houden, en actueel houden, van zijn bestaande IT-systemen. De toenemende complexiteit van het IT-landschap, meer aandacht voor informatiebeveiliging en onder meer vervanging van oude technologie laten de exploitatiekosten verder stijgen. Personeelstekort bij veel IT-organisaties en -afdelingen vergroot het risico dat verdere digitalisering van je organisatie en klantbediening tot stilstand komt. Achterstallig onderhoud maakt je als organisatie bovengemiddeld kwetsbaar voor security-incidenten en de daaraan verbonden reputatieschade. Hoe realiseer je in deze omstandigheden alsnog de zo felbegeerde wendbaarheid die je in staat stelt om mee te ademen met de alsmaar dynamischer wordende markt?

Gemiddeld besteedt een onderneming 70 tot 80% van het IT-budget aan het in de lucht houden, en actueel houden, van zijn bestaande IT-systemen. De toenemende complexiteit van het IT-landschap, meer aandacht voor informatiebeveiliging en onder meer vervanging van oude technologie laten de exploitatiekosten verder stijgen. Personeelstekort bij veel IT-organisaties en -afdelingen vergroot het risico dat verdere digitalisering van je organisatie en klantbediening tot stilstand komt. Achterstallig onderhoud maakt je als organisatie bovengemiddeld kwetsbaar voor security-incidenten en de daaraan verbonden reputatieschade. Hoe realiseer je in deze omstandigheden alsnog de zo felbegeerde wendbaarheid die je in staat stelt om mee te ademen met de alsmaar dynamischer wordende markt?
Travel light: van CAPEX naar OPEX
Allerlei maatschappelijke en economische ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat het principe van travel light hoogtij viert. Travel light wil zeggen dat je ervoor hebt gekozen om binnen je bedrijfsmodel zo weinig mogelijke assets (CAPEX-investeringen) op de balans te hebben. Minimaal bezit dus, en in plaats daarvan zoveel mogelijk naar gebruik afrekenen (OPEX). Hierdoor kun je veel sneller anticiperen op nieuwe marktomstandigheden. Dit roept een aantal vragen op. Hoe realiseer je een trendbreuk én genereer je meer investeringsruimte en menskracht om de digitale transformatie te realiseren? Hoe borg je een goede time-to-market van digitale innovaties?
IT-infrastructuur als dienst: cloud en XaaS
Flexibiliteit en wendbaarheid van IT is een must. De beveiliging van het IT-platform wordt echter steeds complexer en de benodigde IT- en security-specialisten worden schaarser. Uitbesteden kan dan een goed alternatief zijn. Met de opkomst van cloud en XaaS als distributiemodellen kiezen steeds meer organisaties voor een OPEX- in plaats van CAPEX-model. Een van de grote voordelen van deze diensten is dat ze gemanaged zijn, inclusief beheer en onderhoud. En minstens even belangrijk: je diensten worden voortdurend doorontwikkeld, zodat ze technologisch helemaal up-to-date zijn. Functionaliteit staat daarbij voorop. Omdat je de IT-infrastructuur als dienst afneemt, profiteer je van de schaalgrootte van de aanbieder. Dat is goedkoper dan wanneer je dit zelf doet. De menskracht die hierbij vrijkomt (met hun kennis van de organisatie en de business) kun je inzetten voor je klanten en digitale innovaties.
Business case
Uniserver neemt IT-infrastructuren over, migreert deze naar een flexibele en schaalbare clouddienst en biedt integraal management. Dat betekent 365 x 7 x 24 zorg voor beschikbaarheid, performance en veiligheid. Het Uniserver hybride cloudplatform is één van de grootste private Nederlandse cloudplatformen op Nederlandse bodem.
Diensten
Uniserver biedt uiteenlopende diensten om de versnelling van de digitale transformatie nog verder op te voeren door:
Beloftes
Dankzij de schaalgrootte van het Uniserver cloudplatform kunnen we de volgende beloftes doen:
Wat we doen
Concreet doen wij het volgende voor je:
Hoe we het doen
Voor inzicht in de maandelijkse kosten van de huidige IT-infrastructuur stelt Uniserver met de organisatie de totale eigendomskosten (TCO) op. Dit toont de kostenbesparingen die gerealiseerd worden bij de overstap naar de hybride cloud van Uniserver (10% gegarandeerd bij wederzijdse instemming). We kijken naar OPEX, risicobeperking én compliance-verbeteringen. Na overeenstemming over de migratie brengen we het IT-team van de organisatie op de hoogte van mogelijke migratieproblemen en verschillen tussen het oude en het nieuwe platform. Mogelijke valkuilen brengen we vooraf in kaart om problemen te voorkomen. Daarna nemen we de regie op basis van een migratieprojectplan. We beheren het proces, helpen met communicatie richting klanten en interne gebruikers en beginnen met de overdracht van verantwoordelijkheden.
Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op. Ik ga graag het gesprek met je aan!
Hans Hendrikx
Director Business Development Uniserver
h.hendrikx@uniserver.nl | +31 6 50 66 57 19 | LinkedIn