Nieuws

Uw invloed op de security awareness van uw klanten

Tussen de bureaustoel en het toetsenbord schuilt het grootste veiligheidsgevaar. Met dat heldere statement onderstreept Ferry Schrijnewerkers, directeur-eigenaar van LOKO, het belang van security awareness. Wat LOKO, partnerorganisatie van Uniserver, doet om het veiligheidsbewustzijn van de eigen medewerkers én die van zijn klanten te vergroten, deelt Ferry graag met u in dit artikel.

LOKO biedt met ruim 35 medewerkers oplossingen voor ICT-infrastructuur, telefonie en werkprocessen aan een zeer diverse groep mkb-klanten in de regio groot Flevoland. De in Zeewolde gevestigde ICT-dienstverlener onderscheidt zich in de markt door een persoonlijke aanpak. Ferry: ‘Van onze klanten horen we dat we goed zijn in het vertalen van techniek naar operationele wensen, oftewel in het vertalen van ‘digitaal’ naar mensentaal. Daarnaast waarderen ze ons om onze proactieve aanpak. Relevante, nieuwe ontwikkelen bespreken we direct met onze klanten.’

Proactief richting eigen organisatie en klanten

Twee belangrijke onderwerpen waarop LOKO proactief acteert richting zowel de eigen organisatie als richting klanten zijn security en security awareness. Ferry: ‘Uiteraard begint het ermee dat we de technische en procedurele kant van security op het hoogste niveau geborgd hebben. Daarom toetsen we onze oplossingen continu langs drie assen: schaalbaarheid, continuïteit en veiligheid. In het geval we met partners werken, zoals met Uniserver voor cloudoplossingen, zorgen we ervoor dat de bewerkersovereenkomsten, en dus onze werkwijzen, geheel in lijn liggen met die van onze partners.’ Om dat nog duidelijker te onderstrepen is LOKO gestart met het certificeringproces ISO 27001 en NEN 7510. Ferry verwacht deze certificaten in september te halen. Ferry: ‘Vanaf dat moment bieden we onze klanten de zekerheid van een gecertificeerde keten: Uniserver is immers al in het bezit van deze certificaten.’

Trainingsprogramma en ontbijtsessies

Als het gaat om het vergroten van de security awareness biedt LOKO zijn klanten een awareness trainingsprogramma in samenwerking met Beveiligmij.nl. Het is hetzelfde programma dat LOKO ook intern gebruikt. Ferry: ‘Het programma bestaat enerzijds uit een klassikale en interactieve training. Anderzijds krijgen alle medewerkers iedere maand een update aangeboden in de vorm van een e-learning. De onderwerpen die in de update behandeld worden, variëren van veilig WiFi gebruik tot e-mailafhandeling en worden altijd afgesloten met een test. Het is een leuk, praktisch en inhoudelijk rijk programma.’ Daarnaast organiseert LOKO maandelijks een kennissessie voor klanten en prospects waarin security en security awareness van verschillende kanten belicht worden. Ferry: ‘We besteden niet alleen aandacht aan de technische en procedurele kant van verschillende oplossingen, maar leggen ook een verbinding met de huidige en toekomstige wetgeving (wet datalekken en de wet GDPR). Hiervoor nodigen we dan een externe spreker uit met juridische kennis van zaken.’ Op verzoek verzorgt LOKO ook kennissessies bij klanten op locatie. Ferry: ‘We willen onze klanten zo goed mogelijk informeren en daarmee bewust maken van hun eigen rol.’

Samenwerking met Uniserver

‘Feitelijk doen wij op dit gebied hetzelfde voor onze klanten als wat Uniserver voor ons als partner doet. De kennis die Uniserver met ons deelt in kennissessies, nieuwsbrieven en in persoonlijke accountgesprekken is waardevol en helpt ons om onze klanten vooruitlopend op de markt te blijven informeren. Het geheel is absoluut meer dan de som der delen.’
Meer weten over hoe Uniserver u kunt helpen bij security en security awareness vraagstukken? Via onderstaand formulier kunt u direct uw vraag sturen aan Riemert Moleman. Riemert houdt zich fulltime bezig met het overdragen van security kennis en het vergroten van security awareness binnen Uniserver en bij onze partners.

Neem contact op

4 + 3 = ?

Uniserver werkt onder andere samen met: