Innovatie #1: Typen is zilver, spreken wordt goud

Technical director en zelfbenoemd innovatiejunkie Mike Janssen vertelt je in deze nieuwe rubriek over de nieuwste technologieën en hun impact op de wereld ‘as we know it’. Lees nu deel 1: (hoe) verandert Artificial Intelligence ons leven?

6 juni 2019 door Abigail Jessurun

Technical director en zelfbenoemd innovatiejunkie Mike Janssen vertelt over de nieuwste technologieën en hun impact op de wereld ‘as we know it’. Deze keer aandacht voor de meest besproken technologie van het moment: (hoe) verandert Artificial Intelligence ons leven?

 

‘Kunnen we de ethiek van AI aan bedrijven overlaten die er geld mee willen verdienen?’

Mike Janssen, CTO

Typen is zilver, spreken wordt goud

Mike-2.jpg‘De wereld om ons heen staat niet stil. Zeker niet op technologisch gebied. Het wordt steeds gekker. En leuker. Want was je vroeger IT-er en ‘kon’ je IT? Tegenwoordig is het niet meer te bevatten wat er allemaal kan. Behalve voor de Googles en Microsofts van deze wereld misschien. En zelfs die worden al te log om bij te blijven.’

Aan het woord is Mike Janssen. ‘Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door innovatie. Het is dan ook niet gek dat ik bij Uniserver in het voorveld loop. Ik zie en hoor heel veel. Al ligt mijn focus als technical director natuurlijk wel op innovaties op het gebied van platformen. Bij de behoeften die ik bij onze partners zie, zoek ik nieuwe technologie waar we op kunnen inzetten. Vervolgens gaat mijn vierkoppige innovatieteam prototypen en zodra een nieuwe toepassing succesvol is, kunnen we ‘m gaan beheren.’

 

google home mini.pngNog maar het begin

Maar goed. Even terug naar AI. Wat was dat ook alweer? Het voorbeeld dat iedereen wel kent, is de chatfunctie waar we allemaal mee te maken hebben. Dat is op dit moment de meest gebruikte toepassing van Artificial Intelligence. Ongemerkt tackelt het in callcenters of online zeker de eerste drie tot acht vragen voordat er een mens aan te pas komt. Handig. Maar nog maar het begin van wat er allemaal kan.

 

Drie Home Assistants

‘Ook in huis gaan we steeds meer gebruik maken van AI. Zo is bij mij thuis een lichtknop bijvoorbeeld al ouderwets. Zodra een van mijn Home Assistants – ik ben een beetje doorgeslagen en heb er drie – mijn telefoon detecteert, gaat de verwarming een graadje hoger, het licht aan en klinkt mijn favoriete muziek uit de boxen. Als ik iets anders wil horen, dan zeg ik dat gewoon. Meestal tegen Google Home, die heeft op dit moment de meeste functionaliteit.

 

Steeds menselijker

‘De wekker die automatisch vroeger afgaat als er file staat. Muziek die zich aanpast aan het moment van de dag’, somt Mike Janssen wat huiselijk gemak op. ‘Voor ons gezin zijn dit soort dingen inmiddels normaal. Toch is dit nog maar het begin. Zo heb ik vorige week voor het eerst zonder toetsenbord een boek besteld bij bol.com. Het hele bestelproces kon ik met mijn stem afhandelen. Het enige waar ik nog een knop voor nodig had, was het open klikken van het bevestigingsmailtje. De trend is nu dat het steeds menselijker wordt. Waar ik nu nog ‘hey Google’ zeg voor ik een vraag stel, zie je nu al dat je het bij Amazon af kunt met: Alexa, hoe laat is het? Alsof je tegen een mens praat. Een echte assistent.’

 

 

Aangenaam gezelschap

‘In Japan zijn ze al een flinke stap verder. Daar heb je geen ‘assistent’ meer, maar een ‘companion’. Een soort ei met een hologram van een man of vrouw die je gezelschap houdt, het fijn vindt dat je thuis komt, met je meekijkt naar je favoriete programma – en daar gezellig commentaar op levert. Alles wat je wil van een partner. En meer. Want als je hologram ziet dat je uitgeblust op de bank zit, zal ze je daar geen sneer over geven. Maar vrolijk voorstellen een spelletje te doen…’

 

alexa amzon homepod.pngUitkomst voor mensen met Alzheimer?

‘Hoe ver het gaat? Dat weet niemand. En eigenlijk is dat ook minder spannend dan de ethische vragen die AI oproept. Kunnen we de ethiek van dit soort ontwikkelingen aan bedrijven overlaten die er geld mee willen verdienen?’, vraagt Mike zich hardop af. ‘Of brengen we daar (groepen) mensen mee in gevaar voor wie een companion waarde zou toevoegen aan hun leven? Denk eens aan mensen met Alzheimer bijvoorbeeld. Zij hebben behoefte aan duidelijkheid en contact. Voor ‘gewone’ mensen valt het vaak niet mee zonder irritatie in hun stem zes, zeven keer dezelfde vraag te beantwoorden. Ook vinden ze het ook nog wel eens moeilijk zelf over iets te beginnen. Een companion kan en doet dat wél. Geeft vriendelijk antwoord, start een prettig gesprek, stelt een activiteit voor. Alleen dat al scheelt mensen met deze ziekte stress, laat hen in hun waarde en maakt het leven aangenamer. Is dat niet menselijker dan een mens zou kunnen?’

 

Het begint met inspiratie

‘Je hoort het al. Ondanks dat we de ethische puzzel nog moeten leggen met z’n allen, ben ik enorm enthousiast over AI. De huidige toepassingen richten zich nog vooral op de consument. Nog niet zozeer op de business. Daarom ben ik met het innovatieteam van Uniserver op zoek naar toepassingen voor eindklanten. Zodat we onze partners kunnen helpen de volgende stap te zetten. Mijn doel met dit verhaal? Mensen inspireren die denken ‘hier zou ik ook wel iets mee willen doen’. Bij hen schuif ik graag een keer aan om te vertellen hoe ik de wereld zie over vijf jaar. In ieder geval zónder toetsenborden’, lacht de Technical director. ‘Dat kan ik alvast wel verklappen.’

Een afspraak maken met Mike Janssen om te sparren over jouw innovatiekansen? Neem direct contact op per mail.

 

Abigail Jessurun

MarCom Specialist

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel?

Neem contact met ons op.

Direct een afspraak maken

072 - 572 56 46