Managed Service Providers laten kansen liggen op het gebied van innovatie en proactief advies

Managed Service Providers (MSP’s) laten kansen liggen in het leveren van toegevoegde waarde in de relatie met hun klanten. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van clouddistributeur Uniserver is uitgevoerd. Toch geven klanten hun MSP een 6,8 als rapportcijfer. Aan het onderzoek hebben 150 IT-beslissers deelgenomen die werkzaam zijn bij bedrijven met meer dan 100 medewerkers en samenwerken met een of meer MSP’s.

23 januari 2019 door Abigail Jessurun

Managed Service Providers (MSP’s) laten kansen liggen in het leveren van toegevoegde waarde in de relatie met hun klanten. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van clouddistributeur Uniserver is uitgevoerd. Toch geven klanten hun MSP een 6,8 als rapportcijfer. Aan het onderzoek hebben 150 IT-beslissers deelgenomen die werkzaam zijn bij bedrijven met meer dan 100 medewerkers en samenwerken met een of meer MSP’s.

‘Ruim eenderde van de klanten ervaart dat de MSP zijn behoeften niet begrijpt’

Abigail Jessurun, MarCom Specialist

Digitale transformatie

Organisaties zitten middenin een transformatie. Technologische vernieuwingen die bedrijfsprocessen veranderen zijn vaak de drijvende kracht achter die transformatie. Door repetitief IT-werk over te dragen aan een MSP maken organisaties tijd vrij voor de eigen IT-medewerkers, zodat zij innovatieve oplossingen kunnen realiseren. Het is daarom zorgelijk dat 15 procent van de respondenten aangeeft dat hun MSP meer tijd kost dan oplevert. Een belangrijke oorzaak ligt in een verstoorde onderlinge communicatie. Ruim een derde (35%) van de klanten ervaart dat de MSP zijn behoeften niet begrijpt.

Behoefte in kaart

Abigail Jessurun, MarCom Specialist bij Uniserver: “In de resultaten van het onderzoek valt op dat klanten veel contact hebben met de MSP. 43 procent heeft wekelijks contact en 33 procent heeft zelfs dagelijks contact met zijn MSP. Als je de waardering van de MSP hiernaast legt, kun je concluderen dat dit contact doorgaans niets met storingen te maken heeft. Driekwart (73 procent) van de klanten is tevreden over de beschikbaarheid van de dienst. Het is zaak dat MSP’s gebruik gaan maken van het contact met de klant om zo scherp te krijgen welke behoeften er zijn en welke ontwikkelingen er spelen. Pas wanneer de onderliggende behoefte scherp is, kun je proactief inspelen op wat echt belangrijk is voor je klant. En dat is dus niet per se de uptime.” 

Proactief advies en innovatie

Klanten verwachten ook dat de MSP een actieve rol vervult in de digitale transformatie. Meer dan 60 procent geeft aan proactief advies te willen van zijn MSP. Op de vraag waar klanten dan advies over willen, komen trends en ontwikkelingen (56 procent), nieuwe diensten (52 procent), kostenbesparing (51 procent) en performance-optimalisatie (42 procent) naar voren. Hier valt op dat de klant duidelijk meer verwacht van een MSP dan een traditionele IT-leverancier.

Deskundigheid en betrouwbaarheid zijn niet voldoende om klanten tevreden te stellen en te behouden. Abigail Jessurun: “De klant verwacht dat de MSP toegevoegde waarde levert in de relatie door bij te dragen aan de digitale transformatie. Door proactief advies te geven over de inzet van nieuwe technologieën en diensten die passen bij de markt en doelstellingen van de klant maakt de MSP zich onderscheidend en bouwt hij aan een duurzame relatie. 

De resultaten van het onderzoek zijn gebundeld in een rapport, dat hier gedownload kan worden.


Over Uniserver

Als Nederlandse clouddistributeur biedt Uniserver moderne IT-organisaties de vrijheid en zekerheid om te focussen op hun eigen kracht: waarde creëren voor klanten en eindgebruikers. De beste infrastructuur in Nederlandse datacenters, 99,98% up-time, ons partner-only model en de beste oplossingen bieden jou een robuuste basis om nieuwe diensten op te bouwen. Samen tillen we jouw digitale dienstverlening naar een hoger plan, door onze oplossingen, kennis en ervaring aan te vullen met jouw expertise. Kijk voor meer informatie op onze website of LinkedIn.

Abigail Jessurun

MarCom Specialist

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel?

Neem contact met ons op.

Direct een afspraak maken

072 - 572 56 46