Phylax ICT stapt met 50 klanten over naar Uniserver

Phylax ICT, Uniserver-partner van het eerste uur, koos er met overtuiging voor om 50 klanten van een eigen hosting platform te migreren naar de Uniserver-cloud. Algemeen Directeur Nico Vliex vertelt waarom en hoe dat in zijn werk ging.

7 juni 2018 door Rik Borneman

Phylax ICT stapt met 50 klanten over naar Uniserver

Phylax ICT, Uniserver-partner van het eerste uur, koos er met overtuiging voor om 50 klanten van een eigen hosting platform te migreren naar de Uniserver-cloud. Algemeen Directeur Nico Vliex vertelt waarom en hoe dat in zijn werk ging. 

NicoVliex.png

Met ruim vijftig medewerkers ondersteunt Phylax ICT  mkb- en mid-market bedrijven bij hun ICT-vraagstukken. Een van de diensten die Phylax ICT levert zijn hosted desktops, maar de ICT-dienstverlener beperkt zich daar niet tot. Nico: ‘Onze dienstverlening richt zich op de complete ICT-omgeving van bedrijven: van infrastructuur, servers en netwerken tot werkplekken en telefonie. We bieden het volledige scala aan clouddiensten: van back-up en IAAS tot en met SAAS: generieke oplossingen, maar ook branchespecifieke. Zo zijn we gespecialiseerd in maatwerkoplossingen voor de advocatuur.’ 

Groeiambitie

Phylax ICT, die de markt bewerkt vanuit drie vestigingen in het zuiden van ons land, heeft de ambitie om in een aantal jaar door te groeien van de huidige 50 medewerkers naar 150 tot 200 medewerkers. Nico: ‘We willen dat enerzijds bereiken door autonome groei en anderzijds door overnames. In 2017 hebben we bijvoorbeeld twee bedrijven overgenomen.’ 

Een van die overnamebedrijven leverde 50 klanten hosted desktops op een eigen hosting platform (Hyper-V Citrix). Nadat de medewerkers en werkwijzen van het betreffende bedrijf volledig geïntegreerd waren in de Phylax-organisatie stond de directie voor een keuze: het eigen platform handhaven of kiezen voor outsourcing. Het werd het laatste. Nico: ‘Het platform liep op het einde van zijn levensduur en dat was operationeel al merkbaar. Afgezien daarvan zijn wij van mening dat we onvoldoende schaalgrootte hebben om zelf een nieuw cloudplatform in te richten, up-to-date te houden en te beheren. Dat is een specialisme op zich dat wij er niet even bij kunnen doen.’ 

Openheid en inlevingsvermogen

Hoewel het voor Phylax ICT een logisch vervolgstap was om met Uniserver in gesprek te gaan over outsourcing, was het op voorhand zeker geen gelopen koers. Nico: ‘Uniserver kent ons bedrijf en begrijpt goed wat wij nodig hebben, maar dit was voor ons allebei geen standaardvraag. Op de eerste plaats moesten we de businesscase financieel rond gerekend krijgen, aan beide kanten. Uniserver moest de benodigde lange termijn investeringen afzetten tegen de contractuele afspraken die wij met onze klanten hebben over bijvoorbeeld kortere termijn opzegtermijnen. Voor ons was het belangrijk dat de gemaakte financiële afspraken met onze klanten gehandhaafd konden blijven. Daarnaast hebben we uitvoerig met elkaar gesproken over onze criteria ten aanzien van de robuustheid van het platform en de geboden dienstverlening.’

Dat Phylax ICT uiteindelijk met veel vertrouwen ja heeft gezegd tegen de Uniserver-oplossing, bestaande uit IaaS en UniWorkspace diensten, is volgens Nico onder meer te danken aan de professionaliteit en heldere communicatie van Uniserver, de gekozen, pragmatische aanpak en de openheid waarmee beide partners over elkaars kwetsbaarheden konden praten. Nico: ‘Vooral die openheid en de professionaliteit hebben ons het vertrouwen gegeven dat Uniserver ook voor deze grote opdracht de juiste partij is.’ 

Toegevoegde waarde voor Phylax ICT en zijn klanten

De toegevoegde waarde van de migratie naar de Uniserver-cloud is voor Phylax ICT en zijn klanten groot. Phylax ICT koopt rust en zekerheid in de vorm van een makkelijk schaalbaar en robuust platform dat gegarandeerd up-to-date is: van techniek tot redundantie en security. Nico: ‘Onze klanten profiteren hier direct van mee zonder extra kosten doorberekend te krijgen. In de praktijk zullen ze ook merken dat de nieuwe omgeving ten opzichte van de huidige een veel betere performance heeft.’ Phylax ICT speelt daarnaast de engineers vrij die zich intern bezighielden met het beheer en up-to-date houden van het eigen platform. Nico: ‘Daar zijn we blij mee. Het zijn stuk voor stuk zeer goede engineers die extern veel voor onze klanten kunnen betekenen en dat gaat absoluut zijn spin-off hebben in onze groei.’ 

Ondersteuning tijdens migratie

Voor het zover is, wacht deze engineers nog één interne, veeleisende klus. In de komende maanden worden de klanten van Phylax ICT stap voor stap gemigreerd naar de nieuwe omgeving. Hoewel dit de verantwoordelijkheid is van Phylax ICT, is Nico blij met de ondersteuning die Uniserver in dat traject biedt. Nico: ‘Uniserver heeft een projectleider naar voren geschoven die met ons meekijkt en –denkt en ook na de migratie de dienstverlening proactief blijft volgen. Dat sterkt ons in de overtuiging dat het met de migratie, die we samen goed voorbereid hebben, en de afgesproken dienstverlening helemaal goed komt.’

Rik Borneman is accountmanager voor Phylax ICT. Meer weten over dit project of benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem contact op met Rik. 

Rik Borneman

Account Manager

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel?

Neem contact met ons op.

Direct een afspraak maken

072 - 572 56 46