Stip op de horizon

De stip die onze Commercieel Directeur Emile Schouwstra op de Uniserver-horizon zet is glashelder. Over vijf jaar willen we hét multicloud kenniscentrum van Nederland zijn waar bedrijven als vanzelfsprekend naar toe gaan met alle denkbare vragen over hybride cloudoplossingen. Waarom en hoe we de weg daarnaartoe samen met onze partners bewandelen, vertelt Emile in dit artikel.

7 juni 2018 door Emile Schouwstra

Stip op de horizon

De stip die onze Commercieel Directeur Emile Schouwstra op de Uniserver-horizon zet is glashelder. Over vijf jaar willen we hét multicloud kenniscentrum van Nederland zijn waar bedrijven als vanzelfsprekend naar toe gaan met alle denkbare vragen over hybride cloudoplossingen. Waarom en hoe we de weg daarnaartoe samen met onze partners bewandelen, vertelt Emile in dit artikel. 

Stevig fundament voor de toekomst

Emile, die begin 2018 onze gelederen kwam versterken, is ervan overtuigd dat die uitgesproken ambitie haalbaar is. De Uniserver-organisatie achter de schermen heeft de positieve verwachtingen die Emile voor zijn indiensttreding had, namelijk overtroffen. Emile: ‘We werken samen met toonaangevende leveranciers én een sterk netwerk van ruim honderd IT-partners dat elk jaar weer groeit. Onze organisatie barst van energie en enthousiasme en we hebben ervaren mensen aan boord met relevante en up-to-date kennis. In samenwerking met elkaar staan we voor een ladder-632939_640.jpginhoudelijk sterk dienstenportfolio, dat we continu proactief blijven uitbreiden, getuige de recente introductie van UniWorkspace en onze SAP-hosting propositie. Daarnaast zijn we ambitieus: we leggen de lat hoog en committeren ons als team aan uitdagende groeidoelstellingen.’ 


Gewaardeerd koploper in de cloud

Gebaseerd op deze bevindingen concludeert Emile dat Uniserver feitelijk nu al een van de koplopers in de Nederlandse cloudmarkt is en een unieke rol vervult als cloud distributeur. Een conclusie die door externe ICT-kenners onderschreven wordt. We zijn dit jaar voor het eerst en als enige cloudprovider met een indirecte marktbenadering opgenomen in de EMERCE100-lijst en in de rankings van Computable’s Dutch Skies onderzoek (als favoriete cloudwerkgever, bekendste cloud provider en meest innovatieve cloud service provider). Daarnaast zijn we voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de HPE-award Cloud Distributor of the Year. Ondanks die erkenning en waardering ervaart Emile dat de externe profilering van Uniserver niet helemaal aansluit op de intrinsieke waarde van Uniserver. Emile: ‘Wat we doen, vinden wij heel vanzelfsprekend: onze Noord-Hollandse nuchterheid zit ons een beetje in de weg. We dragen daardoor nog onvoldoende uit welke waarde we toevoegen in de cloud journey van onze partners en eindklanten. Ook zetten we onze kennis nog onvoldoende in om onze partners te ondersteunen in hun marktbewerking. Hierdoor lieten we in het verleden ongetwijfeld kansen in de markt liggen, temeer omdat de behoefte aan cloudoplossingen de laatste jaren snel groeit.

De rode draad: partners centraal  

Wat Emile betreft is het dus tijd om op te staan en – naast groeiambities – een duidelijke stip op de horizon te plaatsen. Emile: ‘We willen over vijf jaar hét multicloud kenniscentrum van Nederland zijn waar bedrijven als vanzelfsprekend naar toe gaan met alle denkbare vragen over hybride cloudoplossingen. We hebben dat absoluut in ons. Aan de nuchterheid die ons zo kenmerkt wordt lef toegevoegd, zodat we nog meer voor onze toegevoegde waarde gaan staan.’ 

Om die ambitie waar te maken, verzetten we onze marketingbakens en zetten we operationeel in op versterking van onze samenwerking met partners. Emile: ‘Partners centraal, dat is de rode draad door alle stappen die we zetten. Alle veranderingen die we doorvoeren, moeten eraan bijdragen dat we onze partners beter, sneller en inhoudelijk concreter enablen om hun klanten te begeleiden in hun reis door de cloud. Dat spreekt ook duidelijk uit onze herpositionering (Uniserver is jouw strategische partner in de cloud), onze nieuwe website en uit het budget dat we vrijgemaakt hebben voor gezamenlijke marketingcampagnes met partners.’ 

Customer Success Managers

Emile: ’In de operationele samenwerking met onze partners hebben we recent de Customer Success Teams geïntroduceerd. Spil in die teams zijn de Customer Success Managers, die als eerste aanspreekpunt voor partners zich sec richten op het proactief toevoegen van waarde aan de samenwerking en aan onze diensten en performance.’ Customer Success Managers gaan zich in de praktijk bijvoorbeeld bezighouden met het beantwoorden van operationele vragen, het voorbereiden op migraties, het proactief zoeken naar oplossingen voor repeterende tickets, het proactief communiceren over onderhoud en dergelijke. Emile: ‘Door de samenwerking op deze manier te intensiveren, leren we onze partners en hun eindklanten natuurlijk ook beter kennen. En onze partners leren op hun beurt onze dienstverlening, kennis en toegevoegde waarde beter kennen. Om wederzijds commitment te garanderen, maken we met betrokken partners graag gezamenlijke inspanningsafspraken en (omzet)doelstellingen.’ 

Intensivering samenwerking leveranciers

Dezelfde weg die we met onze partners bewandelen, bewandelen we ook met onze leveranciers. Door meer samen op te trekken en in elkaars keuken te kijken, zijn we nog beter in staat om diensten en oplossingen te ontwikkelingen die aansluiten op de behoeften in de markt. Bovendien kan de opgedane kennis en kunde uit die relaties weer gedeeld worden met onze partners. Emile: ‘Opgeteld levert dit alles voor ons totale ecosysteem op wat we allemaal voor ogen hebben: groei, een groter marktaandeel, vruchtbare partnerships, en (h)erkenning als hét multicloud kenniscentrum van Nederland.

Emile Schouwstra

Commercial Director

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel?

Neem contact met ons op.

Direct een afspraak maken

072 - 572 56 46