Up-time, prijs en 24/7 support belangrijkste aanschafcriteria Managed Service Providers

Bij het aangaan van een samenwerking met Managed Service Providers (MSP) zijn de zwaarst wegende selectiecriteria voor klanten up-time (58%), prijs (45%) en 24/7 support (42%). Wanneer de samenwerking eenmaal loopt worden prijs en up-time een stuk minder belangrijk en komt de focus te liggen op advies en innovatie.

29 november 2018 door Abigail Jessurun

Bij het aangaan van een samenwerking met Managed Service Providers (MSP) zijn de zwaarst wegende selectiecriteria voor klanten up-time (58%), prijs (45%) en 24/7 support (42%). Wanneer de samenwerking eenmaal loopt worden prijs en up-time een stuk minder belangrijk en komt de focus te liggen op advies en innovatie. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van clouddistributeur Uniserver is uitgevoerd. Het onderzoek is afgenomen onder 150 IT-beslissers die werkzaam zijn bij bedrijven met meer dan 100 medewerkers en samenwerken met één of meer MSP’s.

‘De MSP moet zich transformeren tot strategisch partner’

Abigail Jessurun, MarCom Specialist

Een goede MSP is deskundig, betrouwbaar en geeft proactief advies


Slechts 9 procent van de respondenten noemt prijs (‘concurrerende tarieven’) als kenmerk van een goede MSP. Ook het belang van de beschikbaarheid van de afgenomen dienst (up-time) daalt voor klanten na de selectiefase. 29 procent van de respondenten noemt beschikbaarheid van de dienst als kenmerk van een goede MSP. Hiermee valt up-time net buiten de top-5 kenmerken van een goede MSP, waar het als selectiecriterium de lijst nog domineerde. Volgens klanten zijn de belangrijkste eigenschappen van een goede MSP technische deskundigheid, betrouwbaarheid en bereikbaarheid met, respectievelijk, 54%, 45% en 34% van de stemmen. Meer dan de helft van de respondenten (62%) verwacht ook proactief advies van zijn MSP. Op het gebied van trends en ontwikkelingen (56%), nieuwe diensten (52%), het realiseren van kostenbesparingen (51%) en performance optimalisatie (42%) is de behoefte aan proactief advies het grootst. 

Abigail Jessurun, MarCom Specialist bij Uniserver: “Het onderzoek onderstreept het belang van up-time en prijs in het selectieproces. In deze fase ligt de focus voor de klant op het maken van een business case. Onderaan de streep moet voordeel worden behaald, anders ga je niet snel een samenwerking aan. Wanneer er eenmaal een keuze is gemaakt voor een MSP en de samenwerking loopt, vindt er een kanteling plaats. De cijfers maken dan plaats voor de waarde die de klant ervaart in die samenwerking. "

"Dat de afgenomen dienst goed functioneert, is niet voldoende om de verwachtingen van de MSP-klant in te lossen. Dat zie je terug in het belang van proactief advies op business-gerelateerde onderwerpen, zoals het realiseren van kostenbesparing. De MSP moet zich transformeren tot strategisch partner om verwachtingen die leven bij zijn klant in te lossen. Hier ligt een belangrijke uitdaging voor MSP’s en valt veel winst te behalen.” 
 

Abigail Jessurun

MarCom Specialist

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel?

Neem contact met ons op.

Direct een afspraak maken

072 - 572 56 46